Autoritățile au discutat cu antreprenorii soluții alternative de reorientare pe alte piețe de desfacere
Reprezentanții Agenției de Investiții și ai Ministerului Economiei au discutat cu agenții economici care exportau în Rusia, Ucraina și Belarus. Antreprenorii au povestit despre dificultățile pe care le întâmpină, dar și despre noile soluții alternative identificate. Discuțiile au avut loc în cadrul unei platforme organizate de Agenția de Investiții.
”Deși, volumul cumulat de export din Rusia, Ucraina și Belarus este mai mic decât acum 5 ani, acesta constituie 15%, ceea ce înseamnă că există un anumit număr de antreprenori care nu au unde își exporta produsele. Iar pentru cei care exportă pe piețele din Vest au crescut cheltuielile de transport și logistică. Principalele produse care au nevoie de identificarea unor piețe alternative sunt fructele precum mere, caise, nuci”, a precizat Directorul general al Agenției de Investiții, Stelian Manic.
”Acest an este anul cu cea mai mare incertitudine. Este extrem de dificil să facem o evaluare corectă și deplină unde ar putea să ducă situația actuală până la final de an. Suntem prinși într-un lanț de crize, care au început încă de anul trecut, când au crescut prețurile în lanțurile logistice, la resurse energetice, dar și valul pandemic. Războiul din Ucraina multiplică problemele, generând o creștere de prețuri, dar și o distorsiune în lanțurile logistice. Am discutat cu o serie de asociații de business și agenți economici care deja au identificat soluții alternative, dar acestea generează costuri suplimentare sporite și durează în timp”, a menționat ministrul economiei, Sergiu Gaibu.
Antreprenorii prezenți la eveniment au menționat printre principalele probleme procedurile și costurile legate de transport și logistică, dar au menționat că identifică metode de valorificare a noilor oportunități. ”Încercăm să reducem din dependența valutară și să rezolvăm problema certificării produselor pentru a putea concura cu produsele de pe piețe externe, cum ar fi cele din Polonia, de exemplu, care este cel mai mare competitor al nostru”, a menționat Mariana Teleucă, directoarea companiei Telemar. Mihai Tornea, președintele Asociației ”Uniunea Producătorilor de Mobilă” consideră că ”industria, per general, nu va fi afectată. Majoritatea companiilor exportă pe piața din România și alte țări ale UE. Ne va stopa un pic creșterea, dar sunt optimist că vom depăși această situație. Sunt câteva companii în cadrul asociației, mai afectate de situație, dar le vom ajuta să se promoveze pe piețe alternative”, a subliniat antreprenorul.
Despre exportul de fructe pe piețele din Est, în special merele, Anatolie Fala, Secretarul General de Stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare a menționat că ”unii agenți economici nu și-au făcut temele pentru acasă și nu s-au adaptat solicitărilor altor piețe. Astfel, rămânem cu tone de mere nevalorificate pentru că nu corespund cerințelor. O soluție pe termen lung va fi reorientarea spre alte soiuri și alte piețe de desfacere.”. Despre exportul merelor în Federația Rusă, oficialul a precizat că, pentru moment, costurile de export sunt prea mari și nu acoperă cheltuielile de întreținere, ambalare și transport, venitul pentru un măr fiind 40-50 eurocenți.
Menționăm că valoarea totală a exportului Republicii Moldova în Ucraina constituie 3%, în Belarus, la fel, circa 3%, iar în Federația Rusă 8,8%, dintre care, mai bine de un sfert constituie reexporturi.
Cât privește importurile, Republica Moldova importă din Belarus circa 2% din produse, circa 9,3% din Ucraina și 14% din Federația Rusă, unde mai mult de jumătate din produsele importate sunt resursele energetice.