Economia digitală
Republica Moldova dispune, în mare parte, de ingredientele necesare pentru dezvoltarea economiei digitale. Într-o perspectivă medie, accentul se va pune pe câteva componente importante pentru digitalizarea economiei, susținute de cadrul normativ și de politici favorabil privind: industria IT locală și startup-urile tehnologice orientate spre piața internațională; infrastructură și servicii TIC competitive și eforturile de dezvoltare a infrastructurii pentru comerțul electronic (diversificarea pieței de servicii de plăți online, rețeaua poștală și de curierat, digitalizarea proceselor vamale la export, acces la platforme internaționale de comerț electronic, etc.)
Viziunea Guvernului privind dezvoltarea economiei digitale și a comerțului electronic este cuprinsă în Strategia de transformare digitală a Republicii Moldova pentru 2023-2030, care promovează crearea unei economii digitale inovatoare și rezilientă.
Pentru atingerea obiectivelor propuse, MDED își propune următoarele intervenții principale:
1. Elaborarea și aprobarea Programului privind dezvoltarea sectorului TIC și a economiei digitale,
2. Dezvoltarea și promovarea serviciilor publice digitale esențiale pentru companii (în proporție de 75 % până la finele anului 2024 și 100% până la finele anului 2030, astfel ca toate serviciile publice sa fie disponibile în format digitalizat);
3. Transformarea digitală a întreprinderilor;
4. Dezvoltarea în continuare a industriei locale IT și BPO și asimilarea produselor lor pe piața internă,
5. Stimularea pieței serviciilor de plăți electronice,
6. Reducerea deficitului de forță de muncă din domeniul TIC în toate sectoarele economiei,
7. Promovarea cooperării în domeniul cercetării și dezvoltării între universități, sectorul public și cel privat,
8. Dezvoltarea mediului de afaceri favorabil startup-urilor digitale,
9. Dezvoltarea infrastructurii economiei digitale și a comerțului electronic,
10. Dezvoltarea platformelor naționale și atragerea pe piață a platformelor internaționale de comerț electronic,
11. Simplificarea procedurilor vamale pentru exporturile online.
Evoluția comerțului electronic în Republica Moldova
Importanța comerțului electronic ca factor de impulsionare a creșterii economice și socio-economice în Moldova nu poate fi subestimată. Comerțul electronic oferă posibilități importante pentru creșterea întreprinderilor micro, mici și mijlocii (IMM) din Moldova atât în țară cât și peste hotare, având o semnificație esențială pentru dezvoltarea dar și internaționalizarea afacerilor.
Republica Moldova și-a intensificat eforturile de promovare a exporturilor în rândul IMM-urilor, îmbunătățind semnificativ politicile și programele de sprijinire și facilitare a intrării pe piețele internaționale.
Conform datelor BNM la sfârșitul anului 2023, erau înregistrate 1199 de platforme de comerț electronic, fiind atestată o creștere de 57% în comparație cu aceeași perioada a anului 2022.
Plățile online constituie parte integrantă a comerțului electronic, iar metodele de plată fără numerar iau amploare, datorită instrumentelor de plată disponibile pe piața care sunt în creștere dar și a obiceiurilor de consum emergente.
Datele oferite de Banca Naționala a Moldovei demonstrează că pe parcursul anului 2023 se atestă o creștere semnificativă a plăților fără numerar efectuate de către cetățenii Republicii Moldova, în special a plăților fără numerar prin intermediul platformelor de comerț electronic.
În acest sens, valoarea totală a plăților fără numerar efectuate pe platforme de comerț electronic a constituit la sfârșitul anului 2023 aproximativ 9,6 miliarde lei, lei în creștere cu 18,5 % comparativ cu aceeași perioada a anului 2022 .
La fel, conform datelor BNM, pe parcursul anului 2023 s-a evidențiat și alte tendințe pozitive în ceea ce privește instrumentele de plată fără numerar și anume:
• Valoarea totală a plăților fără numerar efectuate cu carduri de plată emise în RM a fost de 47,06 mld lei în creștere cu 35.6 % comparativ cu anul 2022.
• A crescut numărul de operațiuni fără numerar efectuate peste hotare, cu carduri emise în Republica Moldova. Astfel, în anul 2023, s-au înregistrat aproximativ 27 de milioane de astfel de plăți.
• Rețeaua de acceptare a cardurilor de plata din Republica Moldova s-a extins pe parcursul anului 2023, numărul POS terminalelor a crescut cu 4391 de unități, fața de anul precedent, constituind la finele anului 2023 – 36,709 POS terminale;
Aceste cifre reflectă faptul că prestatorii de servicii de plată sunt mai flexibili și deschiși necesităților ÎMM-urilor, băncile oferind servicii suplimentare aferente comerțului electronic, iar cetățenii RM manifestă o încredere tot mai mare în plățile fără numerar, reducând în acest sens dependența față de numerar.
Documente de referință:
Legea Nr. 284 din 22-07-2004 privind serviciile societății informaționale
Lege Nr. 105 din 13-03-2003 privind protecția consumatorilor
Lege Nr. 133 din 08-07-2011 privind protecția datelor cu caracter personal
Lege Nr. 124 din 19-05-2022 privind identificarea electronica și serviciile de încredere
Lege Nr. 241 din 15-11-2007 comunicațiilor electronice
Lege Nr. 36 din 17-03-2016 comunicațiilor poștale
Lege Nr. 114 din 18-05-2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică
Lege Nr. 175/2021 pentru modificarea unor acte normative
Lege Nr.60/2023 pentru modificarea unor acte normative (stimularea comerțului electronic)
Codul Civil al Republicii Moldova Nr. 1107/2002
Codul vamal al Republicii Moldova Nr. 95/2021
https://mded.gov.md/wp-content/uploads/2023/11/STD_RO.pdf
https://consecon.gov.md/wp-content/uploads/2021/06/PROPOSALS-TO-UPDATE-THE-ROADMAP-.pdf