„Eliminăm birocrația, digitalizăm procese, finanțăm afaceri, modernizăm legislația și sprijinim antreprenorii în identificarea și accesarea noilor piețe”. Vicepremierul Dumitru Alaiba, despre reformele pentru creșterea accelerată a economiei

A fost un an în care am promovat reforme economice ambițioase de care are nevoie țara noastră. Este important să stimulăm o creștere economică rapidă, astfel încât să putem asigura suportul necesar pentru îmbunătățirea calității vieții oamenilor. Ca să atingem acest scop, rolul echipei Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării este să susținem antreprenorii, ca aceștia să creeze noi locuri de muncă bine plătite și valoare adăugată. Ne-am setat obiectivul de a face din Republica Moldova țara cea mai prietenoasă afacerilor din regiune. 

AICI puteți urmări conferința de presă.

„Am avut an plin de reforme, chiar din prima zi. La sfârșitul acestui an, avem:

Din 525 de servicii pentru antreprenori, 48,2% sunt digitalizate. 

Efortul nostru de reducere a birocrației economisește antreprenorilor aproape 1 miliard de lei (0,5% din PIB) și peste 6 milioane om-ore pe an.

Am inițiat cea mai serioasă reducere a poverii de raportare – din 92 de rapoarte pe care le solicită Serviciul Fiscal de Stat și Biroul Național de Statistică, deja din 2024 eliminăm 15, digitalizăm altele 9 și optimizăm 14, care înseamnă 684 mii de ore de muncă și 68 de milioane de lei economisiți în fiecare an. 

Am acordat granturi în valoare totală de aproximativ 260,0 mil. lei pentru circa 700 de companii. Am lansat programul guvernamental 373, prin care am ajutat 161 de companii (datele sunt din 21 decembrie) să se dezvolte, valoarea investițiilor fiind deja de 650 mil lei, iar cifra cea mai importantă e că beneficiarii Programului 373 au crescut numărul locurilor de muncă cu peste 20%. 

Am adus oamenilor noștri acordul de roaming cu UE, am semnat aderarea Republicii Moldova la Programul Piața Unică UE, am finalizat aderarea țării noastre la Programul Europa Digitală.

Am semnat Acordul de Liber Schimb cu EFTA, am obținut prelungirea comerțului liberalizat cu UE și avansăm în actualizarea Acordului de Comerț Liber cu Turcia. 

Am simplificat viața antreprenorilor prin Reforma SRL și reforma Activității Independente. 

Astea și multe altele le-am făcut din convingerea noastră că pentru o economie puternică, statul trebuie să înceteze să fie parte a problemei și să devină parte a soluției, iar companiile, mari și mici, locale sau străine, să vadă în stat un partener, nu un obstacol. 

Ce am făcut în ultimul an? 

Am lansat șase pachete de reducere a birocrației. Aceste inițiative duc la economii semnificative pentru antreprenori, totalizând circa 1 miliard de lei (0,5% din PIB) și reducând timpul pierdut în proceduri inutile la peste 6 milioane om-ore anual. Simplificări la Codul Muncii, eliminarea pașaportului albastru medical, condicii de reclamații sau a registrului de casă, eliminarea la tot felul de extrase și multe altele, costă bani reali. Ceea ce nu cuprinde această cifră e costul corupției pe care îl eliminăm odată cu reducerea procedurilor birocratice. 

Am aprobat pachetul TELECOM, prin care am extins termenul de valabilitate a licenţelor de utilizare a canalelor sau frecvenţelor radio de la 15 la 25 de ani, ceea ce reprezintă alinierea la practica europeană din domeniu/la Codul European al Comunicatiilor Electronice. Această măsură practic va reduce cu circa 40% valoarea taxelor de licență achitate de către furnizorii de comunicații electronice, ce va genera economii pentru aceștia de circa 40 mln. Lei/an. De asemenea, am reorganizat prin absorbție a SNMFR de către ANRCETI, care va aduce economii pentru utilizatorii de spectru de circa 4 mln. Lei/an. 3. Iar prin eliminarea taxei de portabilitate, vom genera economii pentru furnizroii de comunicații electronice de circa 5  mln. lei/ an.

Fiecare oră și fiecare leu economisit din timpul și bugetul unui antreprenor duc la creșterea productivității afacerii lor, la locuri de muncă noi și la un trai decent pentru angajați. 

Convingerea noastră este că timpul antreprenorilor trebuie investit în dezvoltarea afacerilor, nu consumat pe hârtii și formalități neesențiale. Prin eliminarea birocrației, nu doar eficientizăm procesele și sporim competitivitatea, dar contribuim și la eliminarea corupției, care este cel mai mare dușman al cetățenilor și al statului.

Ajutăm antreprenorii chiar de la început de cale. Pentru că primii pași în afacere trebuie să fie simpli, clari și accesibili. Fie că e vorba de un antreprenor mic la început de cale sau un investitor străin care nu cunoaște labirintul de reglementări a statului. Asta ne-a motivat să reducem semnificativ raportarea. Din 2024, eliminăm în total 15 rapoarte, alte 9 vor fi digitalizate, iar 14 simplificate, reducându-se conținutul sau numărul de antreprenori care trebuie să-l raporteze. Economisim peste 684 de mii de ore de muncă și 68 de milioane de lei în fiecare an. Există spațiu de optimizare. În următorul an vom continua în același ritm.

Astfel, nu numai că sprijinim antreprenorii în creșterea afacerilor lor, dar și contribuim la construirea unei economii de încredere, cinstită și durabilă. 

Exact cu același scop am inițiat și implementat cu succes reforma patentei. De la 1 iulie, peste 90% din toți cei 4.202 de foști patentari au tranzitat la activitate independentă și muncesc acum legal, cu aparat de casă, și emițând bon fiscal cumpărătorilor. Colegii de la Serviciul Fiscal de Stat ne-au ajutat cu câteva cifre: din 1 iulie au fost emise peste 2 milioane bonuri fiscale, cu suma totală de peste 325 mln lei. 

Cu toate că a fost amânată timp de decenii din lipsă de curaj, noi am făcut această reformă. I-am avut în gând în primul rând pe acești mici antreprenori, ca să-i ajutăm să crească și să muncească acasă, în condiții egale și conform normelor actuale. 

Ne-am concentrat și pe finanțarea afacerilor. Susținerea afacerilor și stimularea inovației contribuie la prosperitatea antreprenorilor, la consolidarea poziției noastre pe piața externă. 

Prin Programul guvernamental de susținere a antreprenorilor 373, am reușit să ajutăm 161 companii (date actualizate la 21 decembrie) să-și crească productivitatea muncii și numărul locurilor de muncă bine plătite. Cifra mea preferată: datorită programului 373, antreprenorii beneficiari au crescut numărul locurilor de muncă cu peste 20%. Astăzi, prin 373 au fost efectuate investiții de peste 650 de milioane lei. 373 este acel instrument financiar care ne va ajuta să creștem afaceri puternice și prin ele, să creștem nivelul de trai al cetățenilor din Republica Moldova. 

Aici merită de remarcat că aproape fiecare a doua investiție are ca destinație producţia şi furnizarea de energie. Asta înseamnă că tot mai mulți antreprenori aleg să treacă la o energie verde și sustenabilă, să-și instaleze panouri fotovoltaice, iar banii economisiți să-i investească în dezvoltare și diversificarea serviciilor. 

Este un rezultat impresionant, pentru că unul dintre obiectivele noastre este tranziția la economia verde, pentru un viitor mai sustenabil, echilibrat și rezistent. 

Împreună cu Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, am ajutat antreprenorii cu  15 programe de susținere a afacerilor, finanțate din bugetul de stat sau din surse atrase de la partenerii externi. Am acordat granturi financiare în valoare totală de aproximativ 260,0 mil. lei pentru 668 de companii.

Pentru a stimula dezvoltarea sectoarelor economiei naționale, care anterior nu erau finanțate, am creat și aprobat Programul de sprijin pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în turism și Programul de susținere a antreprenoriatului feminin. Ne dorim ca tot mai multe femei să devină antreprenoare, ca să demonstreze talentul, perseverența și capacitatea lor inovativă de leadership. În curând, vom lansa două noi programe: Programul de sprijin pentru micii producători și Programul de creștere a competitivității la export și integrarea în lanțurile valorice internaționale pentru IMM-uri. Suntem foarte buni la export, atât de servicii, cât și de produse. Acum e timpul să demonstrăm cât de tare ne dorim ca IMM-urile să aibă căi de acces peste tot în lume, ca Made in Moldova să fie un standard de calitate, recunoscut internațional.

Simplificăm accesul la finanțare prin acordarea de garanții individuale la creditele și împrumuturile oferite de instituțiile financiare prin Fondul de Garantare a Creditelor (FGC). În ultimul an, au fost emise 433 de garanții financiare individuale în valoare de aproximativ 460 milioane lei, facilitând acordarea de credite în sumă totală de 1,070 miliarde lei și contribuind la generarea investițiilor de 1,4 miliarde lei. În aceeași perioadă, au fost stinse 217 garanții financiare în valoare de 177,86 milioane lei, acoperind credite de 455,55 milioane lei.

La sfârșitul lui octombrie, cu sprijinul Băncii Mondiale, am introdus Garanții de Portofoliu, un nou mecanism de garantare a creditelor. Acesta aduce beneficii atât instituțiilor financiare, cât și beneficiarilor de credite, având ca rezultat anticipat garantarea unui portofoliu de credite de aproximativ 2,0 miliarde lei. Aceasta va facilita accesul la finanțare pentru cel puțin 900 de întreprinderi și va contribui la crearea a cel puțin 3.000 de locuri de muncă. Totodată, am simplificat mecanismele de debursare la ODA. Antreprenorii trebuie să primească banii ușor, rapid și simplu pentru dezvoltare. 

Tot pentru susținerea mediului de afaceri, din 1 ianuarie, este în vigoare reforma impozitului pe venit – care este valabilă doar în patru țări – Moldova, Estonia, Letonia și Georgia. Reforma SRL – o lege pro-investiții, care face gestiunea SRL-urilor din Republica Moldova mult mai simplă. 

Liberalizăm piața muncii. Ne dorim eliminarea permiselor de muncă pentru cetățenii anumitor state sigure, pentru că avem nevoie de cât mai multă forță de muncă calificată, nu doar locală, ci și străină. Astfel devenim mai atractivi pentru investitori și lichidăm un alt factor care frânează dezvoltarea economică. Investitorii să poată să vină în Moldova, să-și angajeze echipa aici, într-un mod simplu, ușor, rapid. Așa devenim o destinație inclusiv pentru cei care lucrează la distanță.

Iar prin reforma Pieței de Capital o să oferim companiilor locale posibilitatea să investească și să aibă acces la finanțare pe piețele interne și externe. Avem convingerea că astfel sporim accesul la capital și atragem și stimulăm investițiile în economia țării. 

Și pentru că timpul este cel mai prețios și nu trebuie irosit pe drumuri, ghișee și ștampilat hârțoage, fie că ești antreprenor, investitor sau simplu cetățean, digitalizăm serviciile publice și tot ce înseamnă interacțiune cu statul.

Construim o societate 100% digitalizată, pentru a simplifica orice experiență a antreprenorilor și cetățenilor. Digitalizarea completă a serviciilor va elimina riscurile de corupție și va spori productivitatea și eficiența economiei. 

Suntem în secolul XXI. Totul poate fi realizat direct din telefon conectat la internet. Fie că ești antreprenor și ai nevoie de un document, fie că ești simplu cetățean și ai nevoie de un certificat. Creăm condiții egale atât pentru cei de acasă și pentru diaspora noastră. Prin digitalizare, îi ținem conectați la procesele sociale pe care le avem zi de zi. 

Un exemplu: am digitalizat toate tipurile de cazier. Un document care, în 2022, a fost solicitat de peste 100.000 de cetățeni. De la lansare, peste (75.000) de caziere digital au fost livrate direct în MCabinet. Și a fost livrat în țări precum Argentina, Mexic, România, Spania, Italia, Canada, Germania, Luxemburg, Marea Britanie,  SUA, Olanda, Elveția, Olanda, Slovenia, Grecia, Polonia, Turcia, Franța, Belgia, Portugalia, Israel etc. 

Un alt exemplu important pe partea de digitalizare este Lansarea Platformei de Dezvoltare a Serviciilor Electronice, cunoscută și sub denumirea FOD (Front-Office Digitization). Am luat premiul internațional ca cea mai bună soluție de digitalizare a serviciilor publice în martie 2023, în competiție cu alte 50 de participanți, inclusiv țări digital avansate precum Singapore, Germania și Portugalia. În total: în 10 luni ale anului 2023, prin peste 40 de servicii publice electronice dezvoltate pe Platforma de Dezvoltare a Serviciilor Electronice au fost accesate de circa 300.000 ori.

La aceste 252 de servicii digital, anul acesta 70% din solicitări au fost online. 2 din 3 antreprenori preferă să utilizeze serviciile online și doar 30% din solicitări sunt încă la ghișee. Din 3,7 mln solicitări de diverse servicii, 2,48 mln au fost prestate online, iar 1,1 mln – la ghișeu. Mai avem jumătate de servicii de digitalizat. Iar la cele deja digitalizate – ne concentrăm pe promovarea lor. Tindem spre o economie 100% digitală. 

În plus, am prelungit termenul de funcționare a Parcului IT până în 2035, cu păstrarea impozitului unic de 7%. Oferim previzibilitate și perspective clare rezidenților și potențialilor investitori în domeniul tehnologiilor informaționale.

Digitalizarea nu este doar un subiect pentru țările dezvoltate: o țară în curs de dezvoltare, precum e Moldova, poate accelera digitalizarea pentru a atinge dezvoltarea dorită. Le vom atinge pe toate 100%. Și vreau să reiterez că suntem lideri regionali la acest capitol.  

Republica Moldova are ce oferi. Cu doar 15 ani în urmă, majoritatea comerțului R. Moldova se desfășura cu Rusia și CSI, reprezentând 70% din total. În doar 15 ani, Republica Moldova a reușit să-și schimbe cu totul direcția comerțului său către vest. Acum, 70% din comerțul nostru are loc cu Uniunea Europeană, țările EFTA, SUA, Canada și Marea Britanie. A fost o schimbare economică semnificativă, o reorientare majoră pe care am realizat-o. Asta demonstrează că Republica Moldova se poate schimba. 

Dacă câțiva ani în urmă era o mare raritate să găsești produsele noastre pe rafturile europene. Acum devine o normă. Și continuăm să avansăm spre deschiderea unor noi piețe de desfacere. Avem Acordul de liber schimb cu EFTA care ne dă acces la o piață de consumatori dispuși să plătească mai mult pentru produse de calitate – cca 14.4 mln în cele 4 țări – Norvegia, Islanda, Liechtenstein și Elveția, țări interesante pentru producătorii noștri de vinuri, fructe și alte bunătățuri. Pe 1 august, Regatul Unit a eliminat toate taxele de import și contingentele tarifare pentru 7 produse agricole pentru o perioadă inițială de 12 luni. 

Uniunea Europeană a prelungit cu încă un an măsurile temporare de liberalizare a comerțului pentru cele 7 produse agricole exportate în UE. Lucrăm la liberalizarea completă a contingentelor tarifare aplicate de UE produselor moldovenești și la diversificarea în continuare a listei de produse care urmează să fie exportate pe piața UE. 

Avem semnat Acordul de Asociere pentru participarea la Programul pentru piața unică a UE. Programul va pregăti atât sectorul privat, cât și instituțiile de stat pentru standardele europene. Prin acest acord, vom beneficia de un cadru de finanțare mai clar și mai flexibil, contribuind astfel la consolidarea capacităților noastre de a accesa mai ușor piața unică europeană.

Privim Uniunea Europeană nu doar ca pe principalul nostru partener în afaceri și comerț, ci și ca pe viitorul Republicii Moldova. La 8 noiembrie, Comisia Europeană a recomandat țărilor membre ale Uniunii Europene să inițieze negocierile pentru aderarea Republicii Moldova la UE. Această recomandare reprezintă o recunoaștere a eforturilor comune depuse atât de instituțiile statului, care lucrează pentru transformarea țării, cât și de cetățenii care susțin pacea, democrația și dezvoltarea. Aderarea la UE este șansa noastră să transformăm totalmente economia Republicii Moldova, să construim o economie puternică, parte integrantă a UE. 

Muncim zi de zi. Ne facem temele pentru acasă ca să fim gata să aderăm la UE până în 2030. 

Iar pentru ca Republica Moldova să devină parte a familiei europene, are nevoie de o economie puternică, cu salarii competitive, care să asigure bunăstarea cetățenilor noștri. Iar cetățenii noștri merită aceleași oportunități pe care le au cetățenii europeni. 

Consolidarea sectorului economic înseamnă implementarea unor politici care să sprijine inovația, investițiile și creșterea durabilă. Cu asta ne ocupăm în tot acest an – eliminăm birocrația, digitalizăm procese, finanțăm afaceri, modernizăm legislația și sprijinim antreprenorii în identificarea și accesarea noilor piețe.

Aceasta ne este viziunea, acesta ne este scopul. Ajunge să fim la coadă. Ajunge să fim tratată ca cea mai săracă țară din Europa. Nu ne mai putem permite să creștem economia cu 2-3p% anual. 

Edificăm un climat de afaceri prielnic, care să atragă investiții și să stimuleze antreprenoriatul. Arătăm investitorilor că țara noastră are o economie liberă și deschisă, pregătită să îi primească cu brațele deschise pe toți cei interesați să investească.

Da, Republica Moldova este o piață mică. Ca să reușim economic trebuie să privim în afară, să țintim noi piețe cu produsele noastre, pentru ca întreprinderile noastre să crească și să prospere. Iar noi le vom ajuta: prin reducerea birocrației, digitalizare, finanțare, noi piețe și oportunități, legislației prielnică. 

O creștere economică nu e doar statistici pe hârtie, ci o realitate palpabilă pentru fiecare familie și cetățean în parte. Construim economia Republicii Moldova, un loc în care fiecare cetățean să se simtă inspirat și susținut. 

Desigur că mai avem multe de făcut. Mult mai multe decât am făcut deja. Desigur că nu suntem la capăt. Desigur că țara noastră mai are nevoie de multe, multe reforme structurale. Continuăm să muncim. 

Spre final, vreau să mulțumesc tuturor care au fost parte din inițiativele noastre. A fost un an în care am văzut o mobilizare exemplară. Parteneri de dezvoltare, asociații de afaceri, antreprenori, colegi din alte instituții, toți au contribuit imens la înregistrarea acestor rezultate. 

În noul an care vine o să avem și mai multă energie, și mai multă determinare să mișcăm lucrurile. Pentru că nu mai avem timp de pierdut. 

Vă mulțumesc și la mulți ani tuturor”.