Măsuri pentru fortificarea controlului spațiului aerian din Republica Moldova

În urma efectuării investigațiilor pe marginea incidentului aeronautic din 23 iunie al anului curent (apropierea periculoasă în timpul zborului a unei aeronave de tip AN-2 cu o altă aeronavă de tip Airbus A320 a companiei aeriene “Air Moldova”, în apropiere de orașul Vadul lui Vodă), Ministerul Economiei și Infrastructurii în colaborare cu Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC), MoldATSA și Federația Sindicatelor controlorilor de trafic aerian, în cadrul unei ședințe de lucru, au venit cu un set de recomandări, printre care suplinirea numărului de controlori, reproiectarea spațiului aerian, precum și modificarea setărilor de soft.

În urma efectuării investigațiilor pe marginea incidentului aeronautic din 23 iunie al anului curent (apropierea periculoasă în timpul zborului a unei aeronave de tip AN-2 cu o altă aeronavă de tip Airbus A320 a companiei aeriene “Air Moldova”, în apropiere de orașul Vadul lui Vodă), Ministerul Economiei și Infrastructurii în colaborare cu Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC), MoldATSA și Federația Sindicatelor controlorilor de trafic aerian, în cadrul unei ședințe de lucru, au venit cu un set de recomandări, printre care suplinirea numărului de controlori, reproiectarea spațiului aerian, precum și modificarea setărilor de soft.

Încă aproximativ doua luni în urmă, după ce cazul a fost raportat la Ministerul Economiei și Infrastructurii, AAC împreuna cu MoldATSA au întreprins un set de măsuri procedurale de redresare a situației.

Recent a avut loc o ședință de monitorizare a procesului de implementare a măsurilor întreprinse în urma incidentului aviatic, precum şi a activității autorităților de profil. În cadrul ședinței s-a decis realizarea unui șir de acțiuni pe termen scurt și mediu cu scopul de a soluționa problemele sistemice:

a) Modificarea rutelor aeriene, astfel încât acestea să ocolească spațiul aerian segregat.

b) AAC va efectua un studiu privind impactul asupra aviației ușoare, prin impunerea dotării acesteia cu transpondere.

c) Instalarea transponderelor pe vehiculele de pe suprafața de manevră pe aeroporturi.

d) Până la data de 15 septembrie 2019,  AAC va efectua un studiu detaliat privind numărul optim de controlori de trafic aerian necesari pentru asigurarea funcționalității sigure și eficiente a MoldATSA.

 e) MEI și AAC vor elabora și promova legislația ce ține de investigarea și raportarea evenimentelor din aviația civilă de către un organ independent abilitat.

f) Elaborarea unei metodologii de gestionare a comunicării interinstituționale și raportarea promptă a incidentelor aviatice.

Ministerul Economiei și Infrastructurii va monitoriza implementarea măsurilor corective, precum și, după caz, va impune alte măsuri adiționale ca astfel de cazuri să nu se mai întâmple.