Octavian Calmîc: ”MIEPO trebuie să devină o locomotivă a procesului de promovare a produselor autohtone pe piețele internaționale”
31 octombrie, Chișinău – Promovarea exporturilor și atragerea investițiilor sunt cheia succesului în procesul de promovare a imaginii Republicii Moldova peste hotarele ei, a creșterii economiei naționale, precum și un factor important în consolidarea competitivității companiilor autohtone pe arena internațională. Declarația a fost făcută de viceprim-ministrul, Octavian Calmîc, ministru al Economiei și Infrastructurii, la ședința Consiliului de administrare a bugetului pentru implementarea Programului ”Promovarea Exportului” pentru perioada ianuarie – octombrie 2017, implementat de Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului (MIEPO).
În context, vicepremierul Octavian Calmîc a apreciat activitatea Organizației de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului (MIEPO) în primele 10 luni ale anului curent, menționând că din totalul de 120 acțiuni planificate au fost realizate sau se află în proces de finalizare 103 acțiuni, iar 6 urmează a fi lansate în perioada imediat următoare. ”Este foarte important că în procesul de realizare a Programului am avut un spectru foarte larg de acțiuni din diferite sectoare ale economiei naționale – agroalimentar, confecții, accesorii, turism, IT, automotive, etc. Dar, în viitor, noi trebuie să extindem această geografie, oferind posibilitatea de a se promova agenților economici și din alte domenii”, a accentuat ministrul Economiei și Infrastructurii.
Prezentând rezultatele implementării Programului ”Promovarea Exportului”, MIEPO, a accentuat că în perioada de referință au fost organizate 13 misiuni de afaceri a companiilor autohtone în 6 țări ale lumii, precum și 7 evenimente similare cu participarea companiilor din 11 state în Republica Moldova, au fost semnate 89 de contracte în domeniul turismului, agroalimentar, textile, etc, iar altele 117 sunt în proces de semnare.
Potrivit datelor MIEPO, în perioada respectivă de timp instituția a ajutat 1861 de companii autohtone să-și găsească noi piețe de desfacere, parteneri de afaceri sau investitori, finanțând participarea acestora la 62 de evenimente economice internaționale și locale. De asemenea, au fost atrase 3 proiecte investiționale, iar încă 8 fiind la o etapă avansată de negocieri.
În context, vicepremierul Octavian Calmîc a solicitat elaborarea unui nou plan de acțiuni pentru anul 2018, accentul fiind pus pe promovarea mai activă a produselor și mărfurilor autohtone nu doar pe piața UE sau CSI, dar și pe alte piețe regionale și mondiale, folosind la maxim atât prevederile acordurilor de liber schimb și comerț cu Uniunea Europeană și Comunitatea Statelor Independente, cât și cele bilaterale, cum ar fi cu Turcia și alte țări. ”Noi trebuie să transformăm Republica Moldova într-un pod de legătură și liberă circulație a mărfurilor dintre vest și est, nord și sud, folosind la maxim potențialul existent, precum și posibilitățile oferite de organizațiile internaționale la care facem parte. Mai mult, MIEPO trebuie să devină o locomotivă a procesului de promovare a produselor autohtone pe piețele internaționale, de consolidare a competitivității companiilor naționale”, a subliniat Octavian Calmîc.
Consiliului de administrare a bugetului pentru implementarea Programului ”Promovarea Exportului” a ajustat planul de implementare a Programului ”Promovarea Exportului” pentru lunile noiembrie – decembrie, luând decizia de a susține organizarea și desfășurare a două acțiuni în țară – Chișinău Start-up Week și inaugurarea Centrului de informare pentru turiști, precum și a două acțiuni peste hotarele țării – participarea companiilor autohtone din domeniul industriei ușoare și agroalimentare la expozițiile internaționale din Franța și Germania.