Precizări ale ministerului economiei privind impactul situației din regiune asupra economiei naționale

În contextul situației din Ucraina și îngrijorările semnalate de către publicul larg în legătură cu prezența anumitor produse de consum în magazinele din Republica Moldova, ministerul economiei poartă discuții intense cu asociațiile de business, sectoarele economice și colegii de la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.

Produsele importate din Ucraina, Rusia și Belarus vor fi substituite cu produse de pe alte piețe, inclusiv țările Uniunii Europene. Guvernul deja a aprobat eliminarea obligativității certificării de către ANSA a produsele alimentare și de strictă necesitate, importate din UE, care dispun de certificare europeană.

La capitolul exporturi, impactul exporturilor în cele trei țări sus-menționate asupra activității mediului de afaceri este nesemnificativ. Valoarea totală a exportului Republicii Moldova în Ucraina constituie 3%, în Belarus, la fel, circa 3%, iar în Federația Rusă 8,8%, dintre care mai bine de un sfert constituie reexporturi. Pentru reorientarea pe alte piețe, Organizația pentru dezvoltarea sectorului Întreprinderilor Mici si Mijlocii (ODIMM) pune la dispoziția antreprenorilor o serie de programe de internaționalizare. O bună parte din IMM deja exportă pe piața UE. Astfel, există practici bine definite și organizațiile de profil pot asista agenții economici în acest sens.

Cât privește importurile, Republica Moldova importă din Belarus circa 2% din produse, circa 9,3% din Ucraina și 14% din Federația Rusă, unde mai mult de jumătate din produsele importate sunt resursele energetice. Pentru produsele importate din aceste țări există alternative. Ministerul economiei a discutat cu importatorii și rețelele de comercializare care dau asigurări că dispun de suficiente stocuri în depozite și poartă discuții cu partenerii lor din alte țări pentru a substitui produsele de pe piețele alternative. La moment, nu se atestă un risc asupra situației macro-economice a țării și nu există riscuri ca anumite categorii de produse să dispară din magazine.

”Trebuie să înțelegem că nu foarte multe poziții necesită substituire sau reorientare pe alte piețe. Cele mai multe produse au deja alternative în Republica Moldova, care trebuie să fie valorificate. Nu există riscul ca anumite categorii de produse să dispară de pe rafturile magazinelor. Deci, să nu uităm de producătorii noștri naționali. Este o oportunitate de dezvoltare a capacităților de producere internă. Și aici discutăm intens cu producătorii și Ministerul Agriculturii pentru a evita perturbarea lanțului de produse agro-alimentare”, a precizat ministrul economiei, Sergiu Gaibu.