Alaiba Dumitru –  Vicepremier, Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării

Alaiba Dumitru –  Vicepremier, Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării

INFORMAȚII PERSONALE

Nume/Prenume:Alaiba Dumitru
Data nașterii:14 aprilie 1982
Nationalitate:Moldova/Romania
E-maildumitru.alaiba@mded.gov.md
Telefon:+37368227493
Twitter:https://twitter.com/dumitru_alaiba
Facebook (profil personal):https://www.facebook.com/alaiba
Facebook (pagina publica):https://www.facebook.com/dumitru.alaiba

EXPERIENȚĂ DE MUNCĂ

Data:Noiembrie 2022 – prezent
LocațieChisinau, Moldova
InstituţieGuvernul Republicii Moldova
PoziţieMinistrul Economiei
Data:martie 2019 – noiembrie 2022
LocațieChisinau, Moldova
InstituţieParlamentul Republicii Moldova
PoziţieMembru al Parlamentului
din 2021: Președinte al Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe
DescriereConducerea și coordonarea Comitetului Economie, Buget și Finanțe care acoperă: sectorul economic, sectorul financiar, infrastructură, transport, energie, transformare digitală. Comitetul supraveghează activitatea Băncii Naţionale a Moldovei, a Comisiei Naţionale a Pieţelor Financiare, a Consiliului Concurenţei, a Autorităţii de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi a Agenţiei de Soluţionare a Litigiilor în Achiziţii Publice.
 
Alte activități:
Președinte al grupului de prietenie Estonia-Moldova.
Membru în trei comisii parlamentare speciale de anchetă:
– investigarea fraudei bancare („furtul miliardului”)
– investigarea spălătoriei rusești
-investigarea preluărilor ostile din sectorul financiar și din alte părți (atacuri raider).
Data:ianuarie 2017 – ianuarie 2019
LocațieChisinau, Moldova
InstituţieCPR-Moldova/ Centrul pentru Politici şi Reforme
PoziţieDirector de programe
DescriereÎmpreună cu câțiva experți de top din diferite domenii, am fondat o nouă organizație.
CPR Moldova este o platformă independentă a cărei misiune este combaterea corupției, promovarea bunei guvernări, îmbunătățirea politicilor publice și promovarea reformelor structurale în Moldova, în conformitate cu principiile europene, și în beneficiul întregii societăți.
Domenii principale de implicare – economie, climat de afaceri, sector financiar, reforma justiției. În activitatea noastră de advocacy, am folosit tehnici de investigare, cercetare și povestire. Accentul meu în CPR a fost monitorizarea, cercetarea și advocacy privind infracțiunile financiare și corupția mare, recuperarea activelor. A realizat lucrări de cercetare, articole de verificare a faptelor, am implementat campanii de advocacy și de conștientizare.
Data:martie 2016 – prezent
LocațieChisinau, Moldova
CompanieLiber profesionist
PoziţieConsultant independent
DescrierePNUD. Subcontractat pentru realizarea a trei sesiuni de formare pentru reprezentanții autorităților locale.
PNUD. Subcontractat pentru revizuirea unui Pachet de Intervenție pentru Infrastructura de Susținere a Afacerilor din Regiunea de Dezvoltare Găgăuzia – decembrie 2017.
Fundația Soros Moldova. A scris un brief de politică: „Ce poate face Europa pentru a restabili sectorul bancar din Moldova?” privind implementarea Acordului de Asociere în domeniul pieței financiare.
Managementul politicilor Oxford. A elaborat un Program sectorial regional de dezvoltare economică în Moldova pentru Regiunea Sud. A redactat un Program Regional de Dezvoltare a Sectorului privind infrastructura de sprijinire a afacerilor (incubatoare de afaceri, parcuri industriale, zone economice libere).
 
Este coautor al Raportului ONU pentru Dezvoltare Umană, lansat în 2017.
Colaborator permanent la platforma online www.sic.md (finanțată de Fundația Soros, Black Sea Trust for Regional Cooperation și Ambasada SUA). Crearea de materiale de verificare și investigare. Principalele subiecte abordate – economie, infracțiuni bancare și piața energiei.
Co-elaborat o propunere tehnică privind proprietatea intelectuală în Moldova.
Data:noiembrie 2013 – martie 2016
LocațieChisinau, Moldova
InstituţieGuvernul Republicii Moldova
PoziţieConsiliul Economic al prim-ministrului, șeful Secretariatului
DescriereReformele întreprinse de echipa mea și de mine au economisit afacerilor moldovenești 87 de milioane de lei și 64 de mii de zile lucrătoare anual prin tăierea procedurilor, reducerea birocrației și creșterea transparenței. A pledat public pentru soluționarea când instituțiile guvernamentale s-ar opune reformei.
Am gestionat o echipă de cinci persoane, responsabilă cu promovarea reformelor cheie ale climatului de afaceri care vizează reducerea birocrației, eliminarea birocrației, promovarea transparenței, a regulilor și procedurilor clare, prevenind astfel corupția, cu accent special pe Întreprinderile Mici și Mijlocii și atragerea investițiilor străine directe. Comunicarea zilnică cu înalți funcționari publici, precum și cu asociații de afaceri și antreprenori.
Data:decembrie 2009 – octombrie 2013
LocațieChisinau, Moldova
InstituţieGuvernul Republicii Moldova
PoziţieŞef adjunct al Departamentului Politici, Planificare Strategică şi Ajutor Extern, Cancelaria de Stat.
Din iunie 2012: Consultant Național pentru Comitetul de Stabilitate Financiară, condus de Prim-ministru.
Din ianuarie 2013: consilier al prim-ministrului pe probleme economice și financiare.
DescriereA susținut lucrările Comitetului Național pentru Stabilitate Financiară, prezidat de Prim-ministru. A contribuit la elaborarea legislației în sector (elaborat legea NCFS, contribuție în legislație care vizează creșterea transparenței în sectorul bancar, membru activ în mai multe grupuri tehnice de lucru). A servit ca punct focal pentru instrumentul DPO al Băncii Mondiale (sprijin bugetar) și a menținut comunicarea cu partenerii privind sprijinul bugetar al UE. Coordonarea cu instituțiile și politicile relevante pentru stabilitatea financiară – supravegherea piețelor de valori mobiliare, a băncilor și a piețelor financiare nebancare.
Consilierea primului-ministru în politici economice, reforme care vizează îmbunătățirea climatului investițional și a mediului de afaceri, propunerea de inițiative concrete. A analizat proiectul de lege și a oferit o opinie independentă. Legătura cu șefii instituțiilor de stat relevante. A participat activ la elaborarea a două Programe de Guvernare – în 2011 și în 2013 (input pe probleme financiare și economice, revizuirea altor inputuri). A contribuit la elaborarea Strategiei Naţionale de Dezvoltare Moldova 2020. Contribuție în procesul de armonizare a legislației privind protecția concurenței – a condus un grup de lucru compus din Cancelaria de Stat, Agenția Națională pentru Protecția Concurenței, Ministerul Economiei și reprezentanți ai întreprinderilor în revizuirea Legii ajutorului de stat și a Legii concurenței.   Comunicare pe bază de lucru cu instituțiile internaționale de finanțare, inclusiv Banca Mondială, IFC, BEI și BERD, privind promovarea proiectelor în infrastructură și dezvoltarea sectorului privat.
Evaluator național pentru un program transfrontalier finanțat de UE Ucraina-Moldova – România, a evaluat două oferte de asistență tehnică.
Membru al grupului de negociatori ai Acordului UE-Moldova privind Spațiul Aviatic Comun (CAA), din partea Republicii Moldova, desemnați prin decizia Primului Ministru. S-a ocupat în principal de dispozițiile privind ajutorul de stat și concurența.
Redactat, co-autor, coordonarea contribuțiilor pentru mai multe documente, elaborate cu sprijinul Națiunilor Unite și alți donatori: Evaluarea nevoilor post-dezastru (2010), Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (2010), Prezentare Națională Voluntaria ECOSOC (2010).
Data:martie 2008 – noiembrie 2009
LocațieViena, Austria
CompanieDinamica umană
PoziţieManager Dezvoltare Afaceri
Descriere
Dezvoltarea afacerilor pentru proiecte de asistență tehnică finanțate de UE și Banca Mondială în țările CSI și balcanice (inclusiv România și Bulgaria), cu sediul în Biroul din Viena. Cercetări privind procesele de reformă și redactarea propunerilor în domeniile
–  Piața muncii și ocuparea forței de muncă
–  IMM/sectorul privat, promovarea exporturilor și atragerea investițiilor
–  Reforma vamală și fiscală.
–  Piețe și instituții financiare
–  Transport și infrastructură, TIC, e-guvernare.
–  Reforma sectorului justiției, statul de drept, buna guvernare
–  Managementul Finanţelor Publice şi Reforma Sectorului Public
Interacțiunea cu oficiali din țările client, implicând deplasări frecvente legate de afaceri
Data:decembrie 2007 – martie 2008
LocațieRiga, Letonia
CompanieTACIS UE/ Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Locale din Letonia (MRDLG)
PoziţieManager financiar de proiect
DescriereProiectul a inclus 10 parteneri din țările din regiunea Mării Baltice (Letonia, Rusia, Suedia, Polonia, Germania și Danemarca).
–  Raportare către MRDLG și către Delegația CE la Moscova.
–  Intocmirea raportului intermediar de cheltuieli si a raportului final.
–  Legătura cu partenerii de proiect, coordonarea activităților pentru a asigura un proces solid de implementare a proiectului.
–  Pregatirea termenilor de referinta pentru achizitii.
Data:martie 2007 – noiembrie 2007
LocațieChisinau, Moldova
CompanieCirasico SRL
PoziţieManager de proiect
DescriereInfiintare si organizare, in numele Cirasico SRL (companie imobiliara moldo-britanica). A condus trei angajați.
Sarcini majore:
–  dezvoltarea produsului
–  planificarea afacerii pe termen mediu și raportarea către conducere
–  organizarea departamentului de vanzari la nivel operational, inclusiv training si tutorat.
Data:iunie 2005 – februarie 2007
LocațieHelsinki, Finlanda. Din septembrie 2006 – București, România
CompanieHelsinki Consulting Group Ltd
PoziţieManager de proiect
DescriereCercetare și scriere de propuneri pentru proiecte de asistență tehnică finanțate de Banca Mondială, Comisia Europeană, Banca Asiatică de Dezvoltare, PNUD în țările țintă din Europa de Sud-Est, NIS, Africa, Asia în domeniile IMM-urilor/dezvoltarea sectorului privat, TIC/e- guvern, sectorul social, reforma sectorului public, dezvoltarea resurselor umane, piața muncii și sectorul social, educație.
Data:februarie – august 2004
LocațieChisinau, Moldova
CompanieEximbank, Banca Comercială
PoziţieSpecialist Marketing – Departamentul Marketing și Publicitate
DescriereCercetări de piață și concurență privind ofertele de credit și depozite, cercetări, sondaje, rapoarte de activitate și campanii de marketing/promovare.

EDUCATIE SI ANTRENAMENT

Instituţie:Universitatea de Științe Aplicate Rovaniemi, Rovaniemi, FINLANDA
Data (de la – până la):septembrie 2004 – mai 2005
Diploma de absolvire:Studii postuniversitare „Managementul proiectelor internaționale”.
Instituţie:Academia de Studii Economice, Chişinău, MOLDOVA
Data (de la – până la):septembrie 1999 – iunie 2004
Diploma de absolvire:Licențiat în Finanțe (master).
Specializare în Banca și Burse de Valori.
Teză de absolvire – „Riscurile investitorilor pe piețele emergente de valori mobiliare”

Cursuri suplimentare urmate:

  • Guvernanță publică și reforme structurale – Institutul Comun din Viena, aprilie 2011.
  • Dreptul european al concurenței – Colegiul Europei, Bruges, iulie 2013.
  • Instrumente și politici pentru o creștere incluzivă – Institutul comun de la Viena și Fondul Monetar Internațional, octombrie-noiembrie 2013.

COMPETENTE PERSONALE

Abilități lingvistice: competențe lingvistice nota 1 (cel mai prost) la 5 (cel mai bun) pentru competență:

LimbaCitindVorbitorScris
RomânăLimba maternaLimba maternaLimba materna
Engleză555
Rusă555
estonă221
limba franceza322

INFORMATII SUPLIMENTARE

Premii:

  • Bursă la Academia Estonă de e-Guvernare , acordată de Centrul Societății Civile din Praga (noiembrie-decembrie 2017). A dezvoltat câteva inițiative privind participarea online și promovarea activismului civic.
  • Bursă acordată de Facilitatea pentru societatea civilă a Parteneriatului Estic, finanțată de UE. Domeniul de aplicare a bursei – advocacy pentru investigarea infracțiunilor financiare și creșterea gradului de conștientizare – www.eapcivilsociety.eu

Publicații și articole relevante:

– Cele mai multe dintre articolele și lucrările mele în limba engleză pot fi găsite pe blogul meu.

– Forumul Civil pentru Recuperarea Activelor: Sancțiunile ca instrument de recuperare a activelor: cazul Moldovei

– Consiliul Atlantic: Democrația este supusă unui atac major în Moldova. Acordă cineva atenție?

– German Marshall Fund al Statelor Unite: Ar putea un oligarh să construiască o democrație în Moldova?

– Fundații pentru o societate deschisă:„Prea mare pentru închisoare”? Patru ani de inacțiune în investigarea infracțiunilor financiare din Republica Moldova (document de politică)

– Consiliul Atlantic: La Kiev și Chișinău, cetățeni însetați de reformă, dar guvernele nu sunt

– BNE Intellinews: Este noul sistem electoral din Moldova o amenințare la adresa democrației?

– Fundațiile pentru o societate deschisă: Ce poate face UE pentru a restabili sectorul bancar din Moldova?