Vicepremierul Dumitru Alaiba, de la tribuna Parlamentului: „Implementăm reforme sistemice care necesită timp, expertiză, voință politică, economică și socială”
Discursul viceprim-ministrului, ministrului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, de la tribuna Parlamentului:
„Am venit în această funcție la sfârșitul anului 2022, un an care a fost, probabil, cel mai dificil pentru țara noastră de la independență încoace (război, recesiune, inflație majoră, secetă). În pofida dificultăților, ne-am propus un obiectiv ambițios – să relansăm economia.
Chiar dacă în primul trimestru al acestui an am înregistrat o creștere negativă a PIB-ului (-2.4%), economia își revine și vom avea pentru acest an o creștere economică de 2-2.5% (conform prognozelor noastre), pentru că am devenit rezilienți în fața provocărilor.
Toate problemele care există astăzi în economia Republicii Moldova au soluții. Noutatea bună e că le-am și identificat deja. Unele vor fi remediate simplu, cu intervenții minore, altele sunt istorice și necesită voință și compromis, atât din partea instituțiilor de stat, cât și din partea mediului privat. Mai mult, implementăm reforme sistemice care necesită timp, expertiză, voință politică, economică și socială.
În fiecare zi, Republica Moldova devine tot mai prietenoasă și deschisă pentru investiții. Atât locale, cât și străine. Ne-am asumat, cu echipa ministerului, obiective măsurabile, ambițioase, cu major pentru mediul de afaceri și economia RM.
O să vorbesc în cele ce urmează despre CEEA CE AM FĂCUT!
Am redus și reducem birocrația
Simplificăm procesele administrative.
Avem rezultate palpabile, am revizuit și simplificat procesele administrative și procedurile legate de înființarea și gestionarea afacerilor. Am redus semnificativ numărul de acte și formulare necesare. Timpul antreprenorilor trebuie investit în dezvoltarea afacerilor, nu consumat pe proceduri inutile. Antreprenorii noștri trebuie să interacționeze ușor cu statul și doar atunci când este strict necesar.
Eliminând birocrația, limităm corupția și mita.
Pachetul I de dereglementare, aprobat deja în lectură finală de Parlament în primăvara acestui an, economisește cel puțin 50 milioane de lei pe an și mai mult de 200 de mii de ore de muncă a antreprenorilor.
Pachetul II – în domeniul fiscal și vamal, aprobat recent de Guvern, introduce mai multe inovații, printre care și eliminarea sistemului învechit de „factură”. Cu implementarea acestui pachet vom aduce economii pentru antreprenori de aproximativ jumătate de miliard de lei anual sau circa 0,2% din PIB.
Câteva săptămâni în urmă, am prezentat pachetul III, prin care reducem povara controalelor de stat pentru antreprenori!
Economisim timpul prețios al oamenilor de afaceri. Cel puțin 57 mii om/ore pe an. Prin reducerea numărului de sancțiuni și a situațiilor ce pot alimenta posibile abuzuri din partea organelor de control, antreprenorii salvează cel puțin 70 milioane lei pe an.
Săptămâna trecută am lansat și pachetul IV privind facilitarea activității mediului de afaceri. Prin acest pachet deschidem calea pentru identificarea la distanță – eKYC, oferim facilități pentru antreprenorii care dezvoltă afaceri în turismul rural, eliminăm registrul de reclamații și multe alte activități.
Toate aceste și multe alte măsuri sunt menite să încurajeze activitatea antreprenorilor.
Creăm un mediu de reglementare clar și transparent. Am revizuit și simplificat legi și regulamente care se suprapuneau și aveau cerințe și prevederi absurde.
Reforma în domeniul telecomunicațiilor:
Conectivitatea este unul dintre avantajele competitive ale Moldovei și intenționăm să o menținem și să o consolidăm.
Am eliminat o taxă redundantă pe portabilitate, am prelungit valabilitatea licențelor pentru operatorii de telecomunicații, fără a crește costul per licență, și am decis să fuzionăm două instituții de reglementare din acest sector pentru a facilita obținerea de către întreprinderi a autorizațiilor.
Aceste modificări vor duce la o dezvoltare și mai dinamică a sectorului.
De asemenea, deja am anunțat că vor fi reduse tarifele de roaming de intrare și ieșire. Acestea vor intra în vigoare deja în ianuarie 2024. În plus, mai multe proiecte menite să îmbunătățească conectivitatea în Moldova sunt acum finanțate de parteneri externi.
Stimulăm mediul de afaceri
Reforma impozitului pe venit. Începând cu ianuarie 2023, Întreprinderile Mici și Mijlocii nu mai plătesc în avans impozitul pe venit. Datorită acestei reforme, impozitul pe venit de 12% este achitat doar dacă venitul este distribuit ca dividende fondatorilor.
Veniturile reinvestite în companie vor fi utilizați pentru creșterea afacerii. Așa s-a întâmplat în Estonia, Letonia și Georgia.
Avem nevoie de un sistem fiscal care impozitează mai puțin investițiile și mai mult consumul. Stimulăm investițiile în economie, pentru că ele generează locuri de muncă, competitivitate, creștere economică și, în cele din urmă, bunăstarea cetățenilor!
Legea SRL/Reforma SRL – o lege pro-investiții. Reforma SRL face gestiunea SRL-urilor din Republica Moldova mult mai simplă. Drepturile asociaților nu vor fi condiționate de investiția lor. Asociații vor avea posibilitatea să stabilească prin statut alte reguli de oferire a dreptului la vot, la dividende și la cota din active. Același principiu va fi și la împărțirea profitului între fondatori, pentru că ne dorim să le oferim antreprenorilor mai multă libertate pentru a-și construi propria afacere.
Am introdus acordul societar, pentru a garanta mai multă încredere între fondatori, parteneri și pentru a încuraja noi investiții. Angajații exemplari vor avea drepturi exclusive la phantom stock. Este o posibilitate reală de a participa la repartizarea profitului. Sau vor putea deveni asociați prin decizie comună.
Investitorii vor avea dreptul să ceară de la Registrul de stat un extras desfășurat al firmei, iar asociații vor putea să acceseze mai multă informație și documente. Pragul maxim al numărului de asociați de 50 de persoane va fi exclus. Singurul act constitutiv obligatoriu va fi statutul, iar Registrul de stat – principala sursă de informare oficială.
Capitalul social va putea fi format din bunuri consumptibile și drepturi asupra proprietății intelectuale, iar datoriile financiare ale societății vor putea fi considerate o contribuție a creditorului la capitalul social. Adunările asociaților vor putea fi organizate online și fără proceduri de convocare, iar documentele vor putea fi păstrate în format electronic.
O oportunitate inclusiv pentru cetățenii din diasporă. Asociații vor avea dreptul să fie reprezentați de un administrator, care va putea fi inclusiv, persoană juridică. Deciziile în cadrul întâlnirilor se vor lua cu mai puține voturi: 2/3 și nu 3/4, pentru a debloca deciziile. Prin tot ce facem, vom oferi posibilitate companiilor de a-și crea propriul design pentru construcția afacerii. Asta înseamnă mai multă libertate pentru creștere și dezvoltare, și mai puține interdicții.
Liberalizarea pieței muncii. Prin inițiativa de modificare a Legii privind regimul străinilor în Republica Moldova, ne dorim eliminarea permiselor de muncă pentru cetățenii anumitor state. Lista va fi ajustată periodic.
În prima etapă, vrem să eliminăm permisele de muncă pentru statele Uniunii Europene, Marea Britanie, Elveția, Canada și Australia. Avem nevoie de cât mai multă forță de muncă calificată, nu doar locală, ci și străină. Astfel devenim mai atractivi pentru investitori și lichidăm un alt factor care frânează dezvoltarea economică.
Reforma patentei. Am realizat ceea ce nu au avut curaj să facă guvernările precedente. Din 1 iulie 2023, comerțul cu amănuntul în bază de patentă a fost înlocuit cu noua formă fiscală simplificată – activitatea independentă. Deși a fost atacată vehement de anumite forțe ce intenționau să discrediteze ceea ce facem, această reformă este un succes.
95% din foștii patentari au trecut la activitate independentă. Mai bine de două decenii, acești oameni – 4.202 mai exact, au fost lăsați fără nici o susținere să activeze în baza unui regim netransparent și demodat.
Noi am reușit să găsim o soluție și alternativă reală – 1% din vânzări, cel mai mic impozit pe venit din Europa, fără nici un fel de birocrație, raportare și contabilitate. Am făcut asta avându-i în gând în primul rând pe ei, vrem să îi ajutăm să crească. Așa că le-am compensat cheltuielile de tranziție în valoare de până la 10 mii de lei.
Acces la finanțare:
Programe ODA.
Afacerile din domeniul turismului pot accesa granturi de până la 500 mii lei din partea statului și a Uniunii Europene. Programul de sprijin pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în domeniul turismului”, lansat la 22 septembrie, este un nou instrument de suport antreprenorial, susținut din bugetul de stat și fondurile Uniunii Europene, direcționat pentru solicitanții care desfășoară activități antreprenoriale în turism sau sectoare conexe, cu potențial pentru organizarea de activități turistice în sate, comune și orașe cu o populație de până la 30.000 de locuitori.
Am simplificat mecanismele de debursare la ODA. Aceste noi reguli aduc câteva schimbări importante:
- Dacă ai avut o afacere activă în ultimii 12 sau 24 de luni înainte să aplici la program, asta demonstrează că afacerea ta e funcțională în momentul în care aplici pentru programele de stat.
- Companiile, indiferent dacă au toate tipurile de activități în cadrul aceleiași companii sau au companii separate pentru diferite tipuri de activități, dar toate încadrate în categoria Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ÎMM), vor fi tratate în mod egal în cadrul programelor de stat.
- Lista activităților economice care pot primi finanțare în cadrul programelor va fi stabilită conform unui Clasificator al Activităților din Economia Moldovei. Asta înseamnă că anumite afaceri vor putea să beneficieze de programe în funcție de obiectivele specifice ale companiei.
- Nu vor mai exista cerințe speciale pentru domeniile prioritare în cadrul Programului de susținere a inovațiilor digitale și start-up-urilor tehnologice. Asta va încuraja dezvoltarea și implementarea ideilor inovatoare într-o varietate de domenii de afaceri.
- Categoriile de cheltuieli care pot fi acoperite cu finanțare pentru antreprenori vor fi extinse pentru a răspunde nevoilor acestora.
Programul de susținere a antreprenorilor 373. Nu putem crește economia fără să dezvoltăm sectorul IMM-urilor. Prin Programul 373 facilităm împrumuturile și stimulăm investițiile în economia țării.
Prin acest program, antreprenorii fac investiții în condiții clare și previzibile, cu dobânzi de 3% în valută sau 7% în lei. Întreprinderile mici și mijlocii au, totodată, posibilitatea să acceseze credite investiționale pe o perioadă de până la 7 ani, cu o perioadă de grație de până la 3 ani.
Ne apropiem în curând de aproape 100 beneficiari ai programului. Astăzi sunt în derulare 89 de proiecte investiționale, suma creditelor este de 210.980.352 lei, iar valoare proiectelor investiționale de 294.224.589 lei.
Reforma Pieței de Capital:
Vrem să oferim companiilor locale posibilitatea să investească și să aibă acces la finanțare pe piețele interne și externe. Am elaborat un proiect de lege privind modificarea mai multor acte legislative care vin sa permita facilitarea accesului antreprenorilor locali pe piețe de capital externe.
Astfel sporim accesul la capital și atragem și stimulăm investițiile în economia țării.
PACC 2023 – 2027 Rezolvăm problemele de azi, cu gândul la viitor.
Programul de Promovare a Antreprenoriatului și Creșterea Competitivității 2023-2027 – reflectă viziunea noastră pentru economia de mâine. PACC va contribui la dezvoltarea pieței de capital și accesul antreprenorilor la noi forme de finanțar. Va stimula noi forme de activitate economică, va promovarea grupurile subreprezentate în antreprenoriat și va consolida infrastructura de suport. Totodată va contribui la promovarea culturii antreprenoriale.
100% Digital
Nu putem reduce numărul hârțoagelor și debirocratiza procese fără transformare digitală. Accelerăm procesul de digitalizare a serviciilor publice.
Avem deja la 48% de servicii publice pentru antreprenori digitalizate. Ne-am pus drept obiectiv până la finele anului viitor să ajungem la 75% de servicii digitalizate. Colegii din alte țări sunt pe de-a dreptul impresionați de viteza cu care avansăm.
Strategia pentru Transformare Digitală pentru anii 2023-2030 a fost aprobată în septembrie și prevede:
- dezvoltarea unei societăți digitale;
- dezvoltarea unui sector TIC robust și competitiv;
- crearea unei economii digitale inovatoare și reziliente;
- instituirea unui stat digital eficient, inteligent și transparent
- crearea unui mediu digital accesibil și sigur.
Mai mult, stabilește direcții clare pentru toate cele 5 puncte, și prevede indicatori cheie pentru analiza succesului.
O altă preocupare este fortificarea securității cibernetice, necesitate care crește odată cu eforturile noastre de a digitaliza economia și serviciile publice.
Implementarea măsurilor și politicilor adecvate de securitate cibernetică sunt esențiale pentru a proteja informațiile sensibile și pentru a asigura încrederea utilizatorilor în serviciile digitale. Iată de ce creăm o agenție specializată, cu competențe naționale, care va acoperi domeniul de securitate cibernetică.
Obiectivul este ca agenția să fie funcțională până la finele acestui an.
Mai mult, muncim la crearea unei echipe operaționale de răspuns la urgențe informatice (CERT) până la sfârșitul anului 2024. Pentru a securiza cloud-ul guvernamental, a fost adoptată legea privind diversificarea resurselor cloud, care ne permite să avem o copie de rezervă stocată în alte locații decât cele guvernamentale. Acestea urmează să fie identificate în curând.
De asemenea, ministerul este în curs de adaptare a legislației secundare la directivele NIS. În acest moment, accentul se pune pe identificarea sectoarelor de infrastructură critică și pe asigurarea securității acestora.
Totodată, la inițiativa MDED am aprobat în Guvern un proiect de lege prin care la UTM va fi înființată Academia de Securitate Cibernetică. Securitatea cibernetică este o prioritate cheie în era digitală, iar pregătirea forței de muncă pentru viitoarele provocări este extrem de necesară. Pentru a proteja rețelele și sistemele de informații, este esențial să avem angajați în sectorul public bine pregătiți în domeniul securității cibernetice.
La revedere copia buletinului de identitate!
Buletinele de identitate, permisele de conducere și certificatele de înmatriculare le digitalizăm. Dacă în prezent aceste acte sunt hârțoage, prin noile reglementări le facem în versiune digitală.
Astfel pregătim terenul pentru lansarea aplicației EVO care va redefini totalmente interacțiunea cetățenilor, antreprenorilor cu statul. Oamenii vor putea solicita înregistrarea vehiculelor online și vor primi certificatele și plăcuțele de înmatriculare direct acasă, prin MDelivery. Notarii vor înregistra contractele de vânzare-cumpărare și a altor documente conexe bunurilor imobile fără a merge fizic la ASP, iar semnătura electronică nu va fi necesară pentru documentele depuse prin sistemul de gestionare a dosarelor, verificarea se va face automat.
Aplicația EVO:
Echipa AGE și echipele conectate lucrează la pregătirea primei versiuni a aplicației. Viziunea nostră este să creăm o aplicație care va ghida și va susține cetățeanul de la naștere și până la adânci bătrâneți. Ușor, accesibil, direct din telefon.
În prima versiune, aplicația:
- va stoca actele de identitate în format digital;
- va oferi notificări în timp real;
- va oferi acces direct la plățile MPay;
- va permite cetățenilor să gestioneze conturile pe care primesc plăți de stat – primite și efectuate;
- va oferi acces la toate datele, informațiile despre cetățeni – de la informații medicale, proprietăți, informații fiscale și mult mai multe.
În acest scop, alături de AGE, am promovat pachetul legislativ care va permite emiterea, recunoașterea și acceptarea actelor digitalizate.
Este un efort colosal. Misiunea noastră e să facem accesibile cât mai multe servicii și punți de acces la stat, direct din aplicație.
Contactless Business in Moldova. Pachetul legislativ pentru dezvoltarea afacerilor la distanță este rezultatul unei ample analize a constrângerilor pentru dezvoltarea afacerilor la distanță. Acestea au fost eliminate și am venit cu soluții ce răspund necesităților actuale ale antreprenorilor.
Prin pachetul Contactless am creat condiții pentru deschiderea și administrarea afacerilor la distanță.
Cel mai voluminos bloc din Pachetul Contactless vizează notarizarea electronică. Mă bucur mult că am reușit să atragem expertiza și resursele necesare pentru dezvoltarea platformelor tehnologice eKYC și eNotary – care deja sunt în lucru.
Pachetul legislativ e-Comerț – 1. e-Comerțul este un pilon al economiei globale, cu vânzări de aproape 6 trilioane de dolari anul trecut, adică aproape 20% din tot volumul global de comerț.
E timpul să fim și noi un actor în această industrie. Pachetul e-Comerț echivalează comerțul online cu cel fizic și reglementează clar cadrul legislativ, aliniindu-se la practica europeană. Am actualizate noțiunile, procedurile de notificare a unităților comerciale, protecția consumatorului în e-comerț etc. În perspectivă, ne propunem să lucrăm la o serie de acțiuni stimulatorii fiscale și non-fiscale pentru e-comerț. În curând vom avea încă un pachet pe e-comerț, care să încurajeze pe oricine să facă business, cu mici eforturi la început de cale.
Promovarea exporturilor: Dacă tot vorbeam de comerț, trebuie să menționez și realizările majore pe care le-am obținut în comerțul tradițional cu partenerii noștri.
EFTA: La sfârșitul lunii iunie am semnat Acordul de liber schimb cu EFTA care ne dă acces la o piață de consumatori dispuși să plătească mai mult pentru produse de calitate – cca 14.4 mln în cele 4 țări – Norvegia, Islanda, Liechtenstein și Elveția, țări interesante pentru producătorii noștri de vinuri, fructe și alte bunătățuri.
Marea Britanie: Pe 1 august, Regatul Unit a eliminat toate taxele de import și contingentele tarifare pentru 7 produse agricole pentru o perioadă inițială de 12 luni.
Uniunea Europeană, principalul nostru partener de afaceri și de comerț a prelungit cu încă un an măsurile temporare de liberalizare a comerțului pentru cele 7 produse agricole exportate în UE. Ministerul lucrează la liberalizarea completă a contingentelor tarifare aplicate de UE produselor moldovenești și la diversificarea în continuare a listei de produse care urmează să fie exportate pe piața UE.
Agenda UE:
Roaming. Dincolo de semnarea acordul voluntar de liberalizare a roamingului cu UE și datorită căruia vom avea reducerea tarifelor la roaming începând cu 1 ianuarie 2024, Comisia Europeană a votat (pe 1 septembrie) o propunere de includere a serviciilor de roaming în Acordul de Asociere UE-RM.
După finalizarea tuturor etapelor la care deja se lucrează, cetățenii noștri vor putea utiliza serviciile roaming în UE la tarife naționale („roam like home”)!
Programul privind piața unică. Luna trecută, am semnat Acordul de Asociere pentru participarea la Programul pentru piața unică a UE (Acordul cuprinde două componente: supravegherea pieței și competitivitatea IMM-urilor).
Programul va pregăti atât sectorul privat, cât și instituțiile de stat pentru standardele europene, oferind un cadru de finanțare mai coerent și mai agil pentru a consolida capacitățile de acces la piața unică europeană.
Programul Europa digitală. Am demarat negocierile pentru încheierea asocierii cu Programul Europa Digitală. Este un program de finanțare specializat care urmărește să impulsioneze transformarea digitală a UE în jurul mai multor obiective/componente: calcul de înaltă performanță, inteligență artificială, securitate cibernetică, competențe digitale, tehnologii digitale, hub-uri de inovare digitală etc.
Viziunea și prioritățile noastre pentru viitorul apropiat:
Viziunea noastră privind dezvoltarea economiei este articulată în diverse documente strategice, aprobate sau în de proces de elaborare:
- Strategia pentru transformarea digitală – aprobată
- Strategia pentru dezvoltarea economică – avem primul draft al Startegiei. Vom accelera procesul de aprobare
- Programul de industrializare – avem deja conceptul programului
- Programul pentru atragerea investițiilor și promovarea exporturilor – va seta obiectivele strategice și acțiunile cheie pentru următorii ani. Prima versiune a programului va fi elaborat până la finele lunii
Ne dorim o economie deschisă, liberă, 100% digitală și integrată în piața unică a UE.
Printre prioritățile pe termen mediu sunt:
– Continuarea reformelor de dereglementare și digitalizare
– Liberalizarea pieței muncii și reforma pieței de capital
– Susținerea/finanțarea mai departe a sectorului IMM-urilor
– Promovarea investițiilor în logistică și proiecte mari de infrastructură
– Atragerea investițiilor și promovarea exporturilor
– Creșterea productivității și competitivității
Mulțumesc echipei Ministerului pentru eforturil colosal pe care îl depun. Tuturor celor care muncesc zi și noapte ca să:
- dezvoltăm și modernizăm economia așa cum trebuie,
- să revoluționăm relația dintre cetățeni și stat așa cum trebuie,
- să creștem sectorul ÎMM-urilor așa cum trebuie,
- să creăm noi oportunități pentru antreprenori și noi locuri de muncă – așa cum trebuie.
Și așa cum trebuia să fie până acum.
Vă mulțumesc!